ام اس سنتر

کنار هم هستیم با ام اس
بایگانی

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۱ ب.ظ

مشخصات داروی آسنترا - عوارض داروی آسنترا

سرترالین - آسنترا

قرص روکشدار 50  و  100میلی گرم   

 ترکیبات:

هر قرص  روکشدار حاوی 50 میلی گرم و یا 100 میلی گرم سرترالین هیدروکلراید است.

سـایر اجــزاء: کلسیم هیدروژن فسفات دی هیدرات، سدیم استارچ گلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروکسی پروپیل سلولز، تالک، منیزیوم استئارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید(E171)،  پروپیلن گلایکول.    


     

خواص دارویی:

آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین (SSRI) می باشد.

موارد مصرف:

آسنترا در درمان اختلالات  افسردگی  توأم یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک)، اختلالات وسواسی – اجباری obsessive – compulsive (تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها)  بکار می رود.

موارد منع مصرف:

آسنترا  در موارد وجود حساسیت به سرترالین یا سایر ترکیبات موجود در این دارو نباید مصرف شود. تجویز هم زمان و یا با فاصله کمتر از دو هفته آسنترا  با مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) نیز ممنوع است.

احتیاط ها و هشدارها:

در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها و نیز مصرف سایر داروها حتماً پزشک خود را مطلع سازید.

مواردی که باید به پزشک  اطلاع داده شود:

    ابتلا به بیماری کبدی (اگر لازم باشد، پزشک مقدار داروی تجویز شده را کاهش داده و یا فواصل   تجویز آن را افزایش می دهد).

    سابقه بروز حملات صرعی

    سن کمتر از 16 سال   

 بارداری و شیر دهی:

پیش از مصرف هر دارویی با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

بی خطر بودن سرترالین در زمان بارداری یا شیردهی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید و یا اگر به کودک خود شیرمی دهید، حتماً با پزشک در مورد مصرف سرترالین مشورت کنید.

تأثیر بر روی رانندگی و کار با ماشین آلات: 

سرترالین باعث کاهش توانایی فیزیکی و ذهنی بیمار می شود،  به خصوص اگر این دارو همراه الکل یا با داروهای خاص دیگری مصرف شود. از پزشک معالج خود درباره امکان کار با دستگاهها و رانندگی سؤال کنید. توصیه های پزشکتان با توجه به شدت بیماری،  پاسخ  شما به درمان و عوارض جانبی دارو خواهد بود. 

تداخلات دارویی:

در صورت مصرف دارویی دیگر حتی داروهای بدون نسخه پزشکتان را از موضوع مطلع سازید.  اهمیت این موضوع به این دلیل است که بعضی از داروها میزان اثر بخشی سرترالین را تحت تأثیر قرار می دهند و برعکس. داروهایی که با آسنترا تداخل اثر دارند عبارتند از: کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، ترامادول، دیازپام، تولبوتامید و سایمتیدین. اگر لیتیوم یا وارفارین مصرف می کنید، احتمالاً پزشکتان توصیه به انجام آزمایش خون خواهد کرد.

مصرف همزمان سرترالین و الکل توصیه نمی شود.

مصرف آسنترا همراه غذا و نوشیدنی ها:

مصرف آسنترا همراه با آب گریپ فروت ممنوع است.

مقدار و نحوه مصرف:

با دقت به توصیه های پزشک عمل کنید. شما نباید بدون مشورت با پزشک درمان را قطع کرده و یا مقدار مصرف دارو را تغییر دهید. از پزشکتان بپرسید که تا چه زمانی باید مصرف دارو را ادامه دهید. دارو را یک بار در روز صبح یا شب مصرف کنید.

مقدار مصرف دارو:

افسردگی

میزان معمول شروع درمان 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین یک بار در روز می باشد. اگر درمان مؤثر نبود، پزشک به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته،  دوز روزانه را به میزان حداکثر200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد.

اختلالات وسواسی- اجباری:

دوز ابتدایی 50 میلی گرم (یک قرص  50 میلی گرم) سرترالین یکبار در روز می باشد. در صورت مؤِثر نبودن درمان پزشک ممکن است در فاصله زمانی حداقل یک هفته ای دوز درمانی را از50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) حداکثر تا حد 200 میلی گرم (4 قرص 50 میلی گرمی و یا 2 قرص 100 میلی گرمی) افزایش دهد.

درکودکان سنین 6 تا 12 سال: دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک ممکن است دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش دهد.

اختلالات پانیک:

دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش می دهد و به تدریج  با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر 200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد.

دارو را باید هر روز در زمان معینی، همراه یا بدون غذا مصرف نمود.

دارو را با مقداری آب مصرف نمایید.

قرصها را نجوید یا خرد نکنید.         

قرصها را هرروز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی کنید.  در مواردی هم احساس بهبودی 2تا 4 هفته پس ازآغاز درمان به وجود می آید.  در صورت احساس بهبودی  مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید. پزشکتان معین خواهد کرد که دارو را چه زمانی قطع کنید.

اگر احساس می کنید که تأثیر دارو بیش از حد زیاد و یا کم است با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

مصرف مقادیر بیش از حد:

در صورت مصرف مقادیر بیش از حد دارو سریعاً با داروساز یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

اگر مصرف یک وعده دارو را فراموش کردید:

مقدار مصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید. مصرف آن را مطابق با دستور پزشکتان ادامه دهید.

عوارض قطع درمان با آسنترا:

در صورت قطع مصرف سرترالین احتمال بروز گیجی، لرزش دستها (ترمور)،  اضطراب،  تهوع و تپش شدید قلب به صورت بسیار نادر وجود دارد.

عوارض جانبی:

آسنترا مانند تمام داروهای دیگر عوارض جانبی دارد. عوارض جانبی زیر ممکن است ایجاد شود:  تهوع، اسهال،  یبوست،  لرزش دستها( ترمور)،  تعریق،  اختلالات جنسی (مانند تعویق در انزال)، گیجی،  بی خوابی،  خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن از جمله  عوارض سرترالین هستند.  این عوارض معمولًا خفیف بوده و با ادامه مصرف دارو از بین می روند.

عوارض جانبی نادر:

کرامپ، واکنشهای آلرژیک (تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پلکها، صورت و لبها، کهیر،  خارش در تمام بدن) حرکات و تکان های غیر ارادی، حرکات پیچشی یا فشاری در اندام ها، درد شکم، بی نظمی در دوره قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستانها و ترشح احتمالی شیر از آنها. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی از جمله مواردی که ممکن است در این بروشور ذکر نشده باشد، پزشکتان را مطلع سازید.

شرایط نگهداری دارو و تاریخ انقضاء:

از مصرف دارو بعد از انقضاء یا اتمام تاریخ مصرف درج شده برروی بسته بندی خودداری کنید.

دارو را در دمای کمتر از 30 درجه  سانتیگراد نگهداری نمایید.

دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

اطلاعات برای نسخه کردن:

فقط طبق دستور پزشک مصرف شود.

اشکال دارویی:

هر بسته حاوی 28 قرص روکشدار 50 میلی گرمی و یا 100 میلی گرمی است.

دارنده پروانه ساخت و محل ساخت: کارخانه داروسازی اکتوورکو، کرج - ایران

تحت لیسانس KRKA، اسلوونی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید