ام اس سنتر

کنار هم هستیم با ام اس
بایگانی

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۱ ب.ظ

مشخصات داروی دالفیرا - عوارض داروی دالفیرا


توضیحات

دالفامپریدین یک مسدد کانالهای پتاسیمی می باشد.دالفامپریدین جهت بهبود سرعت راه رفتن در بیماران مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) استفاده می شود.


مکانیسم اثر

مکانیسم عمل دالفامپریدین تاکنون بخوبی شناخته نشده است .دالفامپریدین یک مسدد کانالهای پتاسیمی وسیع الطیف می باشد که سبب افزایش انتقال پتانسیل های عمل در آکسون های دمیلینه (دارای میلین ملتهب ویا تخریب شده) می شود.


به ادامه مطلب مراجعه فرمایید




فارماکودینامیک

دالفامپریدین یک مسدد کانالهای پتاسیمی وسیع الطیف لیوفیلیک می باشد که ترجیحا به موقعیت باز نسبت به موقعیت بسته کانالهای پتاسیمی در سیستم اعصاب مرکزی متصل می شود.دالفامپریدین در بیماران مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) استفاده می شود. دالفامپریدین فاصله QTc را افزایش نمی دهد.


فارماکوکینتیک

دالفامپریدین سریع و کامل از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.فراهمی زیستی نسبی دالفامپریدین 96% می باشد.اتصال به پروتئینهای پلاسما بسیار پایین2-3% می باشد. 97 تا 98% به پروتئینهای پلاسما متصل نمی شود.دالفامپریدین و متابولیتهایش پس از 24 ساعت تقریبا بصورت کامل دفع می شوند.95.9% مقدار مصرفی از طریق ادرار و 0.5% از طریق مدفوع دفع می گردد.نیمه عمر حذفی دالفامپریدین 5.2 تا 6.5 ساعت و نیمه عمر پلاسمایی آن حدود 7.6 ساعت می باشد.


هشدارها

1-دالفامپریدین در بیماران با سابقه تشنج منع مصرف دارد.در بیمارانی که حین درمان با دالفامپریدین دچار تشنج می شوند مصرف دالفامپریدین را قطع کرده و هرگز دوباره درمان با دالفامپریدین را شروع نکنید. 2-دالفامپریدین را همزمان با دیگر فرم های 4-آمینوپیریدین( 4–-AP، فامپریدین ) مصرف نکنید زیرا ماده موثره آنها یکسان می باشد. 3-ایمنی مصرف و اثربخشی دالفامپریدین در کودکان ( زیر 18 سال) هنوز به اثبات نرسیده است.


نکات قابل توصیه

1-دالفامپریدین را می توانید همراه غذا ویا با فاصله از غذا مصرف کنید. 2- دالفامپریدین را در دو نوبت جداگانه و با فاصله زمانی 12 ساعت مصرف کنید. 3-قرصهای دالفامپریدین باید بصورت کامل بلعیده شود.از شکستن ، خرد کردن ، جویدن و یا حل کردن آنها بپرهیزید. 4-دالفامپریدین را در دمای 25 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.




مقدار مصرف



--مقدار مصرف معمول برای مولتیپل اسکلروزیس : بزرگسالان: حداکثر مقدار پیشنهاد شده : 10 mg هر 12 ساعت ( بدون توجه به غذا)


موارد مصرف دارو


بهبود عملکرد عصبی(بهبود سرعت راه رفتن در بیماران ام اس)



موارد منع مصرف دارو


نارسایی کلیوی شدید , نارسایی کلیوی متوسط , بیماران با سابقه ابتلا به اختلالات تشنجی




عوارض جانبی دارو


بی خوابی , ضعف , گیجی , سردرد , گز گزاندامها , التهاب بینی و گلو , درد , پشت درد , تهوع , یبوست , سوءهاضمه , عفونت دستگاه ادراری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید