ام اس سنتر

کنار هم هستیم با ام اس
بایگانی

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

 سینافکت

(بوسرلین استات)
سینافکت (بوسرلین استات)

ویال 5.5 میلی گرم در 5.5 میلی لیتر (1 میلی گرم در میلی لیتر)

سینافکت چیست؟

غده هیپوفیز در مغز، هورمون های بسیاری را ترشح می کند. از جمله هورمون های جنسی و مرتبط با توانایی تولید مثل و باروری که هورمون های LH و  FSH از این دسته می باشند. در زنان، FSH و LH باعث تولید استروژن توسط تخمدان ها و کنترل سیکل قاعدگی می شود. LH همچنین باعث تحریک ترشح هورمون مردانه ی تستسترون از بیضه ها می شود.

مقدار ترشحی LH و FSH نیز توسط هورمون دیگر غده ی هیپوفیز به اسم گونادورلین (LHRH ) تنظیم می شود. گونادورلین روی گیرنده های مخصوص خودش در هیپوفیز اثر می کند و دستور ساخت LH و FSH صادر می شود که در نهایت به تولید استروژن در خانم ها و تستسترون در آقایان می انجامد.


سینافکت (بوسرلین) فرم سنتز شده مشابه گونادورلین است که ترشح طبیعی بدن محسوب می شود. سینافکت روی گیرنده های هورمون گونادورلین هیپوفیز می نشیند و عملکرد مشابه گونادورلین طبیعی بدن اعمال می کند. در ابتدا بوسرلین باعث افزایش میزان FSH و LH ترشحی هیپوفیز می شود که منجر به افزایش تولید استروژن از تخمدان ها می شود. ولی تجویز متناوب بوسرلین باعث می شود که هیپوفیز حساسیت و پاسخ دهی خود را به آن کم کند. مفهوم این عملکرد این است که LH و FSH کم و کمتر ترشح می شوند و استروژن هم متعاقبا کمتر تولید می شود. این کاهش سطح استروژن در درمان بیماری اندومتریوز کاربرد دارد.

بیماری اندومتریوز رشد بیش از اندازه پوشش خارجی رحم (اندومتر) در قسمت های دیگر بدن است. رشد این بافت وابسته به میزان استروژن است، بنابراین با کاهش تولید استروژن توسط داروی بوسرلین، رشد بیش از اندازه بافت رحم متوقف شده و این مشکل بهبود می یابد.

سینافکت در درمان ناباروری در زنانی که مشکلات تخمک گذاری دارند و ناباروری ایشان به علت این قضیه است نیز موثر است. سینافکت باعث کاهش عملکرد هیپوفیز و قطع کردن ترشح طبیعی FSH و LH می شود. بنابراین بدون دخالت ترشحات بدون نظم بدن، پزشک شما با دوز دقیق و مناسب FSH و LH سنتز شده و HCG به صورت مصنوعی، تخمک گذاری صحیح را تحریک می کند.

سینافکت در درمان سرطان پیشرفته و بدخیم پروستات در آقایان نیز کاربرد دارد. سرطان پروستات وابسته به هورمون تستسترون است. بوسرلین با قطع تولید تستسترون در بدن عملکرد ضد سرطان خود را اعمال می کند. در واقع بوسرلین با سرکوب عملکرد هیپوفیز جهت ترشح LH در نهایت به کاهش میزان ترشح هورمون تستسترون از بیضه ها در مردان می انجامد. کاهش سطح تستسترون در بدن به تدریج باعث توقف رشد و کوچک شدن تومور پروستات می شود.


سینافکت در چه مواردی استفاده می شود؟

    این دارو برای درمان اندومتریوز در خانم ها کاربرد دارد.
    این دارو برای درمان سرطان پروستات در آقایان کاربرد دارد.
    این دارو برای درمان ناباروری در خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سینافکت ممکن است برای درمان مواردی غیر از آنچه در بالا ذکر شد،کاربرد داشته باشد که با توجه به تشخیص پزشک برای شما تجویز می شود.
چه نکاتی را پیش از مصرف سینافکت باید بدانید؟

    اگر به بوسرلین یا برخی مواد موجود در آن در گذشته حساسیت نشان داده اید به پزشک خود اطلاع دهید.
    اگر به دارویی مشابه این دارو (مثلا سایر داروهای درمان ناباروری یا درمان سرطان پروستات) یا داروهای دیگر یا مواد غذایی و ... حساسیت دارید، حتما درباره ی این آلرژی و حساسیت و علائمی که با مصرف هریک از این موارد در شما ایجاد می شود با پزشک خود صحبت کنید.

علائمی که ممکن است نشان دهنده ی آلرژی باشد شامل : جوش های پوستی، کهیر، خارش، تنفس های کوتاه و تنگی نفس، خس خس سینه و صدا دار بودن تنفس، سرفه، تورم صورت، تورم لب ها، تورم زبان و تورم گلو است. این موارد می تواند با توجه به هر فردی متفاوت باشد و موارد دیگری را غیر از آنچه ذکر شد شامل شود که حتما باید با پزشک خود در میان بگذارید.

    اگر خونریزی غیر طبیعی از واژن دارید به پزشک خود بگویید.
    اگر باردار هستید یا احتمال می دهید که باردار باشید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو هیچ مورد مصرفی در خانم های باردار ندارد.
    اگر در دوران شیردهی هستید با پزشک خود مشورت کنید. معمولا با شروع درمان با این دارو شیردهی متوقف می شود.
    اگر مبتلا به مشکلات استخوانی مثل پوکی استخوان هستید حتما به پزشک اطلاع دهید.
    اگر مبتلا به دیابت یا بیماری قند هستید به پزشک خود بگویید، در دوران مصرف سینافکت میزان قند خون باید بصورت مداوم کنترل شود و داروهای دریافتی برای این بیماری تنظیم دوز شود.

اگر مبتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، افسردگی، کلسترول خون بالا و یا هر بیماری دیگری می باشد قبل از مصرف دارو به پزشک خود درباره این بیماری ها بگوئید.

    قبل از شروع مصرف این دارو بهتر است سنجش تراکم استخوان انجام شود.

    زنان مبتلا به اندومتریوز باید حتما قبل از شروع درمان با سینافکت، دریافت قرص های ضدبارداری خوراکی مثل LD و HD و انواع دیگر را قطع کنند. و برای جلوگیری از بارداری از روش های دیگر مثل پوشش کاندوم استفاده کنند. این دارومنجر به متوقف کردن تخمک گذاری می شود و بنابراین اگر دارو به هردلیل برای چند روز دریافت گردد احتمال تخمک گذاری و خطر بارداری وجود خواهد داشت.
    قبل از شروع درمان با سینافکت باید درباره ی تمامی داروهائی که به جز این دارو استفاده میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد شامل تمامی داروهایی که برای شما تجویز شده، داروهایی که بدون نسخه پزشک تهیه کرده اید، داروهای گیاهی و تمامی ویتامین ها و مکمل ها می باشد. قبل از مصرف و شروع هر داروی جدید دیگری باید پزشک خود را در جریان قرار دهید. مشاوره با داروساز می تواند در بررسی تداخلات دارویی برای شما بسیار مفید واقع شود. لازم به ذکر است که گیاهان داروئی از این امر مستثنی نیستند. هیچ داروئی را بدون مشورت با پزشک،کم یا زیاد و یا قطع نکنید.



سینافکت چگونه مصرف می شود؟

توجه کنید که دارو باید مطابق دستور پزشک مصرف گردد و از هر گونه تغییر خودسرانه در شیوه و دوز مصرفی جدا خودداری نمائید.

سینافکت باید در مطب پزشک یا بیمارستان و یا کلینیک تحت نظر پزشک تزریق شود ودر صورت صلاحدید پزشک واطمینان از آموزش صحیح می توانید تزریق دارو را در منزل انجام دهید.

    قبل از تزریق، ویال حاوی محلول را بالا و در مقابل نور گرفته و در صورت مشاهده هر گونه مواد اضافی و یا تغییر رنگ و ... از تزریق آن خودداری کنید.
    دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز تزریق کنید.
    دارو را در محل مناسب و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.
    دوز و مدت زمان مصرف این دارو با توجه به وضعیت شما و میزان پاسخ دهی قابل قبول به دارو با تشخیص پزشک می تواند تغییر کند.
    فراموش نکنید بهتر است برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از تزریق دارو، در هر بار مصرف دارو، محل تزریق روی بدنتان را جا به جا کرده و در مناطق مختلف تزریق را انجام دهید.
    سر سوزن یا سرنگ، شیشه ی دارو و داروی اضافه را بعد از تزریق دور بریزید. موارد ایمنی را در این مورد باید رعایت کنید. برای مثال سوزن تیز را نباید بدون حفاط و بسته بندی مناسب دور بیندازید.
    اگر تزریق یک دوز سینافکت را فراموش کردید حتما در سریع ترین زمان ممکن با پزشک خود تماس بگیرید.
    اگر مقداری بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک تزریق گردید، حتما با پزشک خود و یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.
    در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال در خصوص داروی سینافکت با پزشک یا سیستم حمایت از بیمار و پرستاری شرکت سیناژن تماس بگیرید.



در حین مصرف سینافکت باید به چه نکاتی توجه داشت؟

در صورتی که در زمان مصرف این دارو علایم حساسیت به دارو را مشاهده نمودید، دارو را مصرف نکرده و هر چه سریعتر پزشک خود را در جریان قرار دهید. این علایم شامل موارد ذیل می باشد:

         کهیر
         انواع بثورات و یا خارش پوستی
        احساس تنگی نفس
        افت فشار خون
        احساس گرفتگی و یا کلفتی صدا
        احساس تورم در صورت، زبان و یا گلو.

به دندانپزشک و جراحان و پزشکان دیگری که مراجعه می کنید اطلاع دهید که در حال مصرف داروی سینافکت (بوسرلین) می باشید.

این دارو ممکن است سطح برخی هورمون های بدن را در چند هفته اول مصرف بالا ببرد. همچنین ممکن است علایم بیماری در ابتدا به جای بهتر شدن بدتر گردد. در صورتی که علایم بیماری چند هفته بعد ازشروع درمان همچنان بدتر مانده باشد حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما به صورت دوره ای برای شما آزمایش خون در نظر میگیرد.

زمانی که از داروی سینافکت استفاده می کنید، برای جلوگیری از بارداری از روش هایی مثل پوشش کاندوم استفاده کنید. توجه داشته باشید نباید از قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری مثل LD و HD استفاده کنید. زیرا ممکن است این داروها موثر واقع نشوند.

تمامی دارو ها در کنار مزایای درمانی که دارا هستند، شامل برخی عوارض شایع و ناشایع نیز هستند که خیلی از افراد دچار این عوارض نمی شوند و یا به صورت خفیف با عوارض مواجه می شوند. اگر هر یک از عوارض شایع زیر در شما رخ داد با پزشک خود مشورت کنید:

    انواع بثورات یا خارش پوست در سطح وسیع، قرمزی و تورم یا نازک شدن پوست با یا بدون تب، افت فشار خون، احساس گرفتی یا کلفتی صدا، مشکل در صحبت کردن و تکلم، احساس تورم در زبان، گلو و یا صورت، استخوان درد بیشتر از 2 تا 4 هفته پس از شروع درمان، احتباس ادرار یا مشکل در ادرار کردن ، تغییرات نابهنگام در دید چشم، درد چشمی یا التهاب چشم، خستگی زیاد و مزمن، تکرر ادرار، تشنگی مفرط، لاغری شدید

توجه داشته باشید این عوارض همه آنچه که به دنبال استفاده از سینافکت رخ می دهد، نیست . بنابراین اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. همچنین سیستم حمایت از بیمار شرکت ارکید فارمد به پاسخگوی سوالات شما در مورد داروی سینافکت می باشد.



مصرف سینا فکت در بارداری و شیردهی چگونه است؟

حتما در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سینافکت نباید در حین بارداری استفاده شود. زیرا برای جنین داخل رحم بسیار خطرناک است.

زنانی که برای درمان ناباروری قرار است از داروی سینافکت استفاده کنند، باید حتما قبل از شروع درمان مطمئن شوند که باردار نیستند. برای این منظور باید از تست های تشخیص بارداری استفاده گردد.

با شروع داروی HCG به دنبال سینافکت، باید حتما درمان با سینافکت متوقف شود و سپس HCG (برای تحریک تخمک گذاری) شروع شود.

زنان مبتلا به اندومتریوز باید حتما قبل از شروع درمان با سینافکت، دریافت قرص های ضدبارداری خوراکی مثل LD و HD و انواع دیگر را قطع کنند و برای جلوگیری از بارداری از روش های دیگر مثل پوشش کاندوم استفاده کنند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شده اید، حتما دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو در شیر مادر ترشح می شود و در صورت مصرف این دارو همزمان با دوران شیردهی، باید شیردهی متوقف شود. البته حتما با صلاحدید و مشورت پزشک اقدام به توقف شیردهی کنید.



شرایط نگهداری داروی سینافکت چگونه است؟

ویال های سینافکت باید در دمای بین 2 تا 25 درجه سانتیگراد در جعبه بسته بندی خود نگهداری شوند.

دارو از نور مستقیم و گرما محافظت شود.

دارو از یخ زدگی محافظت شود.

بعد از تاریخ مصرف ذکر شده بر روی بسته بندی ازمصرف دارو خودداری کنید.

این داروحداکثر تا 20 روز بعد از باز شدن می تواند استفاده گردد در صورتی که در یخچال نگهداری شود.

دارو درمکانی دور از دسترس کودکان نگهداری شود

نظرات (۱)

سلام خسته نباشیدچرا قیمت امپول سینافکت رو تو سایت نمیزارین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید