ام اس سنتر

کنار هم هستیم با ام اس
بایگانی

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۲۵ ب.ظ

مشخصات داروی سینوتک - عوارض داروی سینوتک

 سینوتک

(دی متیل فومارات)
سینوتک چیست؟

این دارو با تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و کاهش قابل توجه تعداد و شدت حملات، می تواند کیفیت زندگی بیماران را افزایش داده و امکان برگشت بیماران به فعالیت های روزمره را فراهم کند.
سینوتک در چه مواردی استفاده می گردد؟

با توجه به اینکه بیماری ام اس، حاصل فعالیت نابجای سیستم ایمنی علیه بافت های عصبی بوده و التهاب ایجاد شده در هدایت پیام های عصبی اختلال ایجاد می نماید، راه حل درمانی کنترل عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب می باشد. سینوتک با تنظیم عملکرد سیستم ایمنی، در کاهش حملات نوع عود کننده ام اس موثر می باشد.



این دارو موارد مصرف دیگری نیز دارد که ممکن است در بالا به آن اشاره نشده باشد.
چه نکاتی را پیش از مصرف سینوتک باید بدانید؟

در صورتی که پزشک تصمیم به آغاز این دارو برای شما داشت، حتما وی را از سابقه حساسیت به هر دارو و یا غذا و نیز بیماری های زمینه ای دیگر مطلع سازید. برخی نکات ممکن است به نظر شما بی اهمیت به نظر برسد، اما برای پزشک مهم باشد، لذا تمامی مشکلات زمینه ای و سوابق پزشکی خود را با پزشک معالج در میان بگذارید.

خانم های جوان در سن باروری حتما بایست از وضعیت بارداری خود در زمان آغاز این دارو مطلع باشند. این کار از طریق تست های بارداری، ترجیحا تست بر روی نمونه خون که از دقت و حساسیت بیشتری نسبت به کیت های ادراری برخوردار است، صورت می پذیرد.

اثر این دارو در شیردهی مشخص نمی باشد، لذا حتما پزشک معالج خود را از شرایط خود مطلع سازید.

در صورتی که مصرف کننده این دارو و یا داروهای مشابه در درمان ام اس می باشید، در صورت مراجعه به مراکز درمانی به هر دلیلی، پزشک و یا پرستار خود را از بیماری زمینه ای خود و دریافت این دارو و یا سایر دارو های همراه مطلع سازید.

قبل از مصرف هر دارویی بایست پزشک خود را در جریان داروی جدید قرار دهید. مشاوره با داروساز می تواند در بررسی تداخلات دارویی حائز اهمیت باشد. لازم به ذکر است که گیاهان دارویی ازین امر مستثنی نمی باشند.

در صورت وجود سطح گلبول های سفید پایین و یا سابقه پایین بودن سطح گلبول های سفید و یا عفونت، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

پزشک جهت ارزیابی بیماری، اطمینان از سلامت دارو و نیز پایش اثرات آن در شما، برخی تست های عملکردی را بصورت دوره ای تکرار می کند. برخی از آنها به شرح ذیل می باشند:

تست سلول های خونی (CBC)

تست های عملکرد عصبی



سینوتک چگونه مصرف می شود؟

توجه کنید که دارو حتما بایستی مطابق دستور پزشک مصرف گردد، و از هر گونه تغییر سرخود در شیوه تجویز و دوز مصرفی جدا خودداری نمایید. دوز این دارو ممکن است جهت اثر بخشی و یا کنترل عوارض جانبی، توسط پزشک تغییر یابد.

سینوتک بصورت کپسول های آهسته رهش 120 میلی گرمی در بسته بندی 14 عددی و کپسول های آهسته رهش 240 میلی گرمی در بسته بندی 30 عددی تهیه شده است.

این دارو می تواند به هر دو صورت همراه با غذا و یا با شکم خالی مصرف گردد.

کپسول ها بایستی به صورت کامل بلعیده گردد و از شکستن، جویدن و بازکردن کپسول ها خودداری نمایید.

سینوتک معمولا با دوز کمتر آغاز شده و پس از هفت روز با دوز بیشتری ادامه می یابد.

قوطی دارو بایست در دمای اتاق و به دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری شود. کپسول هایی که تا 90 روز پس از باز شدن قوطی استفاده نشوند، بایست دور ریخته شوند.



نکات مهم حین مصرف سینوتک چیست؟

قبل از مصرف هر دارویی بایست پزشک خود را در جریان داروی تجویزی قرار دهید. مشاوره با داروساز می تواند در بررسی تداخلات دارویی حائز اهمیت باشد. لازم به ذکر است که گیاهان دارویی ازین امر مستثنی نمی باشند.

در صورتی که در زمان مصرف این دارو علایم حساسیت را مشاهده نمودید، دارو را مصرف نکرده و هر چه سریعتر پزشک خود را در جریان قرار دهید. این علایم شامل موارد زیر می باشد:

    کهیر
    انواع بثورات و یا خارش پوستی
    احساس تنگی نفس
    افت فشار خون
    احساس گرفتگی و یا کلفتی صدا
    احساس تورم در صورت، زبان و یا گلو

 

عوارض جانبی با تمام داروهای موجود در بازار، چه شیمیایی و چه گیاهی، ممکن است مشاهده شود و این دارو هم از این امر مستثنی نمی باشد. برخی از عوارض شایع این دارو و راه های کاهش آن ها در ذیل آمده است:

    احساس گر گرفتگی: این عارضه در مصرف کنندگان این دارو دیده می شود. لازم به ذکر است که این عارضه خطرناک نبوده، لذا در صورت بروز این عارضه داروی خود را قطع نکنید. راه هایی جهت کاهش بروز این عارضه وجود دارد، مانند:
    استفاده از داروهایی مانند آسپرین نیم ساعت قبل از مصرف دارو
    مصرف دارو به همراه غذا قادر است از شدت این عارضه بکاهد

هر گونه علامت عفونت های سیستم عصبی مرکزی را بایست به پزشک گزارش نمود. علایم زیر می توانند به آهستگی پیشرفت نمایند و یا سیر سریعی داشته باشند:

    اختلال سطح هوشیاری
    کاهش قدرت بینایی
    اختلال در تکلم و یا قدرت راه رفتن
    احساس ضعف در یک طرف بدن

بروز این علایم می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، و بایستی حتما توسط پزشک معالج شما مورد ارزیابی واقع گردد.

توجه داشته باشید این عوارض همه آنچه که به دنبال استفاده از سینوتک رخ می دهد نیست. بنابر این اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. همچنین سیستم حمایت از بیمار پاسخگوی سوالات شما در مورد داروی سینوتک می باشد.
شرایط نگهداری سینوتک چگونه است؟

سینوتک بصورت کپسول های ژلاتینه سخت و آهسته رهش 120 میلی گرمی در بسته بندی 14 عددی و کپسول های آهسته رهش 240 میلی گرمی در بسته بندی 30 عددی تهیه شده است.

دارو بایست در دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. کپسول ها بایست در برابر نور محافظت شده و حتما در ظرف اصلی خود نگهداری شوند. 90 روز پس از باز شدن درب قوطی، قوطی و کپسول هایش بایست دور ریخته شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید