ام اس سنتر

کنار هم هستیم با ام اس
بایگانی

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ

مشخصات داروی سینومر - عوارض داروی سینومر

 سینومر

(گلاتیرامر استات)
سینومر (گلاتیرامر استات)

سرنگ های تک دوز آماده تزریق، محتوی 40 میلی گرم گلاتیرامر استات در 0.5 سی سی


سینومر چیست؟

این دارو از جنس پروتئین بوده و با اثرات تنظیم کننده ای که بر سیستم ایمنی می گذارد، منجر به کنترل بیماری ام اس، کاهش تعداد حملات و بازگشت بیمار به زندگی روزمره می گردد.



سینومر در چه مواردی استفاده می گردد؟

با توجه به اینکه بیماری ام اس، حاصل فعالیت نابجای سیستم ایمنی علیه بافت های عصبی بوده و التهاب ایجاد شده در هدایت پیام های عصبی اختلال ایجاد می نماید، راه حل درمانی کنترل عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب می باشد. در ابتدای سیر بیماری وقتی ما در فاز حمله قرار داریم و واکنش وسیع التهابی علیه بافت پوشاننده اعصاب داریم، استفاده از داروهای قوی مانند کورتیکواستروئید ها و یا کورتن ها، التهاب ایجاد شده را از بین می برند و علایم ایجاد شده به علت التهاب را بهبود می دهند. وقتی فاز حمله بیماری فروکش کرد و فعالیت سیستم ایمنی علیه دستگاه عصبی کاهش یافت، ما بایست از طریق داروهایی مانند سینومر از فعال شدن مجدد دستگاه ایمنی علیه سلولهای خودی مغز و نخاع پیشگیری نماییم.

این دارو موارد مصرف دیگری نیز دارد که ممکن است در بالا به آن اشاره نشده باشد.


چه نکاتی را پیش از مصرف سینومر باید بدانید؟

در صورتی که پزشک تصمیم به آغاز این دارو برای شما داشت، حتما وی را از سابقه حساسیت به هر دارو و یا غذا و نیز بیماری های زمینه ای دیگر مطلع سازید. برخی نکات ممکن است به نظر شما بی اهمیت به نظر برسد، اما برای پزشک مهم باشد، لذا تمامی مشکلات زمینه ای و سوابق پزشکی خود را با پزشک معالج در میان بگذارید.

خانم های جوان در سن باروری حتما بایست از وضعیت حاملگی خود در زمان آغاز این دارو مطلع باشند. این کار از طریق تست های حاملگی، ترجیحا تست بر روی نمونه خون که از دقت و حساسیت بیشتری نسبت به کیت های ادراری برخوردار است، صورت می پذیرد.

این دارو در گروه B حاملگی قرار دارد. خانم های در سنین باروری، بایست پزشک خود را از تصمیم خود برای حاملگی باخبر سازند. این امر به پزشک در انتخاب دارو جهت کنترل بهتر بیماری در زمان حاملگی و پس از زایمان کمک می کند.

در صورتی که مصرف کننده این دارو و یا داروهای مشابه در درمان ام اس می باشید، در صورت مراجعه به مراکز درمانی به هر دلیلی، پزشک و یا پرستار خود را از بیماری زمینه ای خود و دریافت این دارو و یا سایر دارو های زمینه ای مطلع سازید.

در صورت وجود حساسیت به این دارو و یا مانیتول که در ساخت این فراورده استفاده شده است، از این دارو نبایستی استفاده نمایید.

قبل از مصرف هر دارویی بایست پزشک خود را در جریان داروی مصرفی قرار دهید. مشاوره با داروساز می تواند در بررسی تداخلات دارویی حائز اهمیت باشد. لازم به ذکر است که گیاهان دارویی ازین امر مستثنی نمی باشند.



سینومر چگونه مصرف می شود؟



توجه کنید که دارو حتما بایستی مطابق دستور پزشک مصرف گردد، و از هر گونه تغییر سرخود در شیوه تجویز و دوز مصرفی جدا خودداری نمایید.

حتما تقویمی جهت ثبت روزهای تزریق دارو داشته باشید. دارو را در روز و ساعت مشخصی که بر اساس برنامه زندگی خود به یاد خواهید داشت تزریق کنید، به عنوان مثال در حالتی که روزانه استفاده می شود، هر روز هفته ساعت 8 شب. یا اگر دارو به صورت 40 میلی گرم سه بار در هفته استفاده می شود، روزهای شنبه، دوشنبه و پنج شنبه، ساعت 8 شب تزریق گردد. بایستی توجه داشت که در این حالت بایست بین تزریقات حداقل 48 ساعت فاصله باشد.

قبل از اینکه خودتان اقدام به تزریق دارو نمایید، باید از سوی یکی از اعضای کادر درمانی شامل پزشک، داروساز و یا پرستار، نحوه صحیح تزریق را آموزش ببینید. مراکز پرستاری مربوط به شرکت، علاوه بر تزریق دارو و مشاوره 24 ساعته، شیوه صحیح تزریق را نیز به شما آموزش می دهند. تا زمانی که مطمئن نشده اید که شیوه تزریق را به درستی فرا گرفته اید، از تزریق دارو به خود جدا خودداری نمایید. تزریق اول دارو به خود را در حضور پرستار و یا پزشک خود انجام دهید تا از صحت تجویز عضلانی مطمئن شوید.

جهت کاهش احتمال واکنش های محل تزریق، محل تزریق بایست در هر نوبت تغییر نماید، و نبایست در یک محل دو نوبت طی یک هفته تزریق انجام شود. از تزریق دارو در نواحی قرمز، ملتهب، کبود، زخمی و یا دچار اسکار پوستی بپرهیزید.

دستان خود را قبل از انجام تزریق با آب و صابون بشویید.

در طی یک هفته مصرف دارو، تزریقات زیر پوست بایست در مناطق مختلفی صورت پذیرد و از تزریق تکراری آن در یک محل طی یک هفته خودداری نمایید. این دارو در مناطقی مانند روی شکم و اطراف ناف، بازو، ران و کنار باسن قابل تزریق است.

دارو بایست به مدت 20 دقیقه قبل از تزریق از یخچال خارج گردد. در صورتی که از سرنگ های از قبل پر شده استفاده می نمایید، حباب هوای کوچکی که در سرنگ قرار دارد را خارج نکنید.

این دارو بایست در دمای یخچال (2 تا 8 درجه سانتی گراد) نگهداری شود و بایست از یخ زدگی، نور و گرما محافظت گردد.

در صورت وجود کدورت و یا تغییر رنگ، از مصرف فراورده خودداری نمایید.

اگر تزریق خود را در ساعت مقرر فراموش کردید به محض یاد آوری تزریق را انجام دهید، اما اگر زمان کمی تا تزریق بعدی باقی مانده است، تزریق دارو را در زمان همیشگی انجام داده و دوز فراموش شده را تزریق نکنید.

این دارو با دوز 20 میلی گرم روزانه و یا 40 میلی گرم سه بار در هفته، وتنها بصورت زیر پوستی تزریق می گردد. در صورت تزریق دارو به تعداد سه نوبت در هفته، بایستی بین تزریقات حداقل 48 ساعت فاصله باشد.



نکات مهم حین مصرف سینومر چیست؟

در صورتی که در زمان مصرف این دارو علایم حساسیت را مشاهده نمودید، دارو را مصرف نکرده و هر چه سریعتر پزشک خود را در جریان قرار دهید. این علایم شامل موارد زیر می باشد:

    کهیر
    انواع بثورات و یا خارش پوستی
    احساس تنگی نفس
    افت فشار خون
    احساس گرفتگی و یا کلفتی صدا
    احساس تورم در صورت، زبان و یا گلو

 

عوارض محل تزریق با این دارو شامل التهاب، قرمزی، تورم، خارش، درد خفیف و یا تغییرت خفیف پوستی می باشد. این عوارض عموما خوش خیم و گذرا هستند، اما در صورتی که شدت آنها زیاد است و یا آزار دهنده می باشند، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

برخی از مصرف کنندگان این دارو، علایمی مانند گر گرفتگی، درد فقسه سینه، اضطراب، تنگی نفس خفیف و یا احساس تپش قلب را احساس خواهند کرد. این علایم ممکن است در فاصله کوتاهی پس از تزریق رخ دهند. این علایم خوش خیم و گذرا بوده و با ادامه درمان از شدت آن ها کاسته شده و ناپدید می شوند.

توجه داشته باشید این عوارض همه آنچه که به دنبال استفاده از سینومر رخ می دهد نیست. بنابر این اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. همچنین سیستم حمایت از بیمار پاسخگوی سوالات شما در مورد  داروی سینومر می باشد.


مصرف سینومر در بارداری و شیر دهی چگونه است؟

این دارو در رده B بارداری قرار دارد. استفاده از آن در بارداری منوط به بیشتر بودن نسبت اثرات مفید به ریسک آن می باشد.

اطلاعاتی از سلامت دارو در دوره شیر دهی وجود ندارد، لذا تنها با تجویز پزشک قابلیت استفاده دارد.



شرایط نگهداری سینومر چگونه است؟

این دارو بایست در دمای یخچال (2 تا 8 درجه سانتی گراد) نگهداری شود و بایست از یخ زدگی، نور و گرما محافظت گردد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گروه ام اس در تلگرام | کلیک کنید